URGENSI BAGIAN LAYANAN ANAK DAN REMAJA DI PUSAT PERPUSTAKAAN DAN PENYEBARAN TEKNOLOGI PERTANIAN
DOI:
https://doi.org/10.33505/jodis.v1i1.27Keywords:
library services for children and young adult sections, ICALTD, special libraryAbstract
Indonesian Center for Agricultural Library and Technology Dissemination (ICALTD) as a special library of the government institutions under the Ministry of Agriculture has a vision, mission, duty, and special functions to support the activities of its mother-institutions. However, ICALTD has developed its organization by presenting library services for children and young-adult since 2013. The purposes of this research is to describe the conditions, activities, and programs on library services for children and young-adult. This research used qualitative approaches with descriptive methods. The results showed, although ICALTD has already taken a good inovation with its addition of services for children, the services has not been optimal. Some adjustments and policy should be make for the better services in the future.References
Andriani, J. (2015). Pengembangan dan Kegiatan Kid's Corner: Studi di Pusat Perpustakaan dan Penyebaran Teknologi Pertanian. Jurnal Perpustakaan Pertanian, 24, 31-37. doi:http://dx.doi.org/10.21082/jpp.v24n1.2015.p31-37
Australian Library and Information Association. (t.thn.). Guidelines for Australian Special Libraries.
Blanshard, C. (1998). Managing Library Services for Children and Young People: A Practical Handbook. London: Library Association Publishing.
Christianson, E. B. (1976). Special Libraries: Putting Knowledge to Work. Diambil kembali dari http://www.ideals.illinois.edu/bitsream
Hamada, D. d. (t.thn.). Required Skills for Children and Youth Librarians in The Digital Age. Diambil kembali dari http://library.ifla.org/70/
IFLA Section Libraries for Children and Young Adults. (t.thn.). Guidelines for Children’s Library. Diambil kembali dari http://www.ifla.org/publications/guidelines-for-children-s-library-services
IFLA Section Libraries for Children and Young Adults. (t.thn.). How Libraries for Children and Young Adults. Diambil kembali dari http://www.ifla.org/publications/node/9682
Kurniawaty, L. (2011). Layanan Anak: Studi Kasus di Kantor Perpustakaan dan Arsip Kota Administasi Jakarta Pusat. Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia.
Liana, K. S. (2013). Pelaksanaan Interlibrary Loan Melalui OPAC di Perpustakaan Soedarpo Sastrosatomo.
Peraturan Menteri Pertanian Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2015 Tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pertanian. (t.thn.). Diambil kembali dari http://www.litbang.pertanian.go.id/regulasi/one/78/
Pusat Perpustakaan dan Pengembangan Teknologi Pertanian. (2016). Dekatkan Anak-Anak dengan Petanian, Melalui Hari Kunjung Perpustakaan. Diambil kembali dari http://pustaka.litbang.pertanian.go.id/berita.php?newsID=br20160920#.WD5XkuZ97IV
Pusat Perpustakaan dan Pengembangan Teknologi Pertanian. (2016). Promosi Minat Baca di Kid’s Corner PUSTAKA. Diambil kembali dari http://pustaka.litbang.pertanian.go.id/berita.php?newsID=br20160923#.WD5XjeZ97IV
Pusat Perpustakaan dan Penyebaran Teknologi Pertanian. (2002). Perjalanan 160 Tahun Bibliotheca Bogoriensis. Bogor: PUSTAKA.
Ray, C. (1979). Library Service to School and Children. Paris: Unesco.
Sulistyo-Basuki. (1994). Periodisasi Perpustakaan Indonesia. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 43 Tahun 2007 Tentang Perpustakaan. (t.thn.). Diambil kembali dari http://perpusnas.go.id/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Journal of Documentation and Information Science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi dan pemanfaatan karya intelektual pada jurnal ini menjadi milik penuh penerbit, sedangkan hak moral menjadi milik penulis.
- Aspek legal formal akses dan pemanfaatan setiap artikel JoDIS tunduk di bawah lisensi Creative Commons Atribusi-Berbagi Serupa (CC BY-SA), yang berarti bahwa konten jurnal dapat dimanfaatkan secara bebas dan wajar (fair use) dalam bentuk serupa bahkan untuk kepentingan komersial.
- Untuk menghindari tindakan malpraktik publikasi dan plagiarisme penerbitan artikel, penulis diminta mengisi dan menandatangani pernyataan hak cipta pada Surat Pernyataan Keaslian Naskah dan Copyright Transfer.